Köpvillkor - Hiko.se

 

1.Köp

1.1 Beställning
Vid beställning träffas avtal om köp när du väljer att slutföra köp i kassan. Orderbekräftelse genereras sedan automatiskt av Hiko.se's databas utan manuell översyn. Vid uppenbara felaktigheter (t.ex. uppenbart felaktigt pris eller tryckfel) förbehåller vi oss rätten att korrigera felet i efterhand. Om du inte är nöjd med vår korrigering eller anser att produktinformationen är felaktig får du självklart välja att avboka din order utan kostnad. Vi förbehåller oss även rätten att inte genomföra en beställning i de fall ett tekniskt fel har skett.

Hiko.se ingår endast avtal med myndig person dvs. personen ska ha fyllt 18 år.

1.2 Ändring av order
Om din order redan är skickad har vi ingen möjlighet att göra några ändringar eller tillägg. Ändringar och tillägg måste därför göras innan din order skickas från vårt lager i Jönköping. OBS! Ring oss gärna så fort som möjligt under kontorstid gällande ändring eller tillägg på tfn 036-71 51 48! Efter kontorstid eller vid upptaget, mejla oss gärna vad du vill ändra eller lägga till + ditt ordernr.


1.3 Angett felaktiga uppgifter
Om du anger ett felaktigt namn, efternamn eller adressuppgifter när du beställer så måste du kontakta oss omgående innan försändelsen lämnar oss för att vi ska kunna göra en kostnadsfri justering av detta. När försändelsen har lämnat oss så går det fortfarande gör en justering men PostNord tar ut en avgift för detta som du som kund får betala till oss. Vid t.ex. namn- eller efternamnsändring så kostar det f.n. 225:-, vid adressändring så det skickas till ett annat ombud så kostar det f.n. 350:-.

 

2. Priser och betalning

2.1 Pris
I priserna ingår moms. Avgifter för frakt och faktura tillkommer på beställningen. Efter att beställningen bekräftats kan priserna endast ändras på grund av omständigheter som vi (Hiko.se) inte råder över, t.ex. systemfel, tekniska fel, väsentligt ändrade råvarupriser, valutaförändringar, ändrad moms, krig, strejk, naturkatastrofer etc.

2.2 Betalsätt
Du kan välja mellan följande betalsätt:

Klarna Checkout - Tillsammans med Klarna AB (publ) kan vi erbjuda företag och privatpersoner faktura som betalningsalternativ. Du betalar först när du har fått produkterna levererade (inom 14 dagar från leveransdagen för privatpersoner och inom 30 dagar från leveransdagen för företag). Fakturaavgiften för privatpersoner är 0:-. Läs mer. Fakturaavgiften för företag är 39:-. Läs mer.

Klarna Konto Delbetalning - Vi erbjuder privatpersoner möjligheten att dela upp betalningen, Läs mer.

Kortbetalning (Bank/Kreditkort) - För dig som har VISA eller Mastercard, dock ej kort som är utfärdade av en utländsk bank. Fyll i ditt kortnummer och kortets giltighetstid. Pengarna reserveras på ditt konto när du lägger ordern och dras från kontot vid leveranstillfället. Vi använder oss av 3D Secure. Det är en global säkerhetsstandard som är framtagen av VISA och Mastercard för betalningar över Internet. Överföringen av pengarna sker med SSL-kryptering. Det innebär att ingen obehörig kan se dina kortuppgifter.

ePay som hanterar kortuppgifterna uppfyller kraven för PCI-DSS.

Direktbanksbetalning - för dig som är ansluten till Internetbanken hos Nordea eller Swedbank/Sparbanken. När du väljer att genomföra ett köp slussas du till din Internetbank där du får logga in på vanligt sätt. Pengarna dras sedan direkt från ditt konto i samband med att du godkänner transaktionen.

Av säkerhetsskäl levererar vi enbart till din folkbokförda/registrerade adress vid betalning med Klarna Faktura/Konto. Genom att matcha personnummer/organisationsnummer mot folkbokförd/registrerad adress försäkrar vi oss om att ingen beställer varor i ditt/företagets namn och får dem levererade till sin adress istället.

2.3 Återbetalning
Eventuella återbetalningar görs till ditt bankkort/kreditkort eller bankkonto/personkonto. Återbetalningen sker normalt inom 15 arbetsdagar från att vi mottagit och godkänt din retur. Vi kan endast utföra återbetalning till samma kort som användes vid köptillfället.


3. Leveranser

OBS! Vi skickar endast inom Sverige! We send only inside of Sweden!

3.1 Leveranstid
Samtliga beställningar som inkommer till oss innan kl. 14.00 under vardagar lämnar oss samma dag. Paketet når mottagaren inom 1-3 arbetsdagar beroende på var i Sverige man bor. Södra och mellersta Sverige har paketen inom 1-2 arbetsdagar, Norrland och Gotland har paketen inom 2-3 arbetsdagar.

3.2 Leveranssätt
Leverans med PostNord 49:- - När din beställning har anlänt till Postens Serviceställe (t.ex. en närliggande ICA-affär eller en bensinstation i din hemort) skickas en avisering till dig. Paketet aviseras via SMS-avisering när man har angett sitt mobilnummer! Anger du inte något mobilnummer så sker aviseringen till din e-postadress du angav vid beställningen. För att hämta ut försändelsen krävs att du kan visa upp giltig legitimation.

Företagspaket/Företagsadress 199:- - När företag beställer så sker leveransen med Företagspaket endast till företagets leveransadress, vardagar mellan 08.00-16.00. Posten levererar utan att kontakta dig först. Finns ingen på plats som kan ta emot leveransen lämnas en avi och du kan sedan hämta beställningen på Postens Företagscenter eller Postens Åkeri. Företagspaket kan endast levereras till företagsadress, ej boxadress.

Avhämtning i Jönköping 0:- - Avhämtning av varor sker vid vårt lager på Hedenstorps Norra industriområde jämns med riksväg 40/Göteborgsvägen. Ingen extra avgift tillkommer. När ordern är plockad skickas det ett paketnummer till dig via e-post. Paketnummer krävs för att paketet ska lämnas ut. Detta för  att du/vi ska vara säkra på att det lämnas till rätt person! Det går utmärkt att skicka ett sändebud.

3.3 Transportrisken
Vi står för transportrisken, dvs. risken för att produkten skadas eller kommer bort under transporten från oss till dig. Varje försändelse besiktigas innan den skickas till dig. Skulle produkten ändå vara skadad eller felexpedierad när den anländer så åtar vi oss att åtgärda felet.

3.4 Transportskador/Felexpediering
Om produkten är skadad vid leveranstillfället bör detta anmälas omgående till Hiko.se's Kundtjänst. För att vi ska kunna reklamera skadan gentemot vår transportör behöver vi anmäla transportskadan till denne inom 1-3 dagar. Vi är därför tacksamma om du anmäler skadan inom denna tid.

Om din produkt visar sig vara skadad vid leveranstillfället rekommenderar vi dig att omgående anmäla detta till vår Kundtjänst på 036-71 51 48 för att på bästa möjliga sätt hjälpa dig med den uppkomna situationen. Hiko.se kommer då att reklamera transportskadan till Posten samtidigt som vi snarast levererar en ny försändelse till dig. Vi rekommenderar därför att du anmäler transportskadan inom 1-3 arbetsdagar från att du mottagit försändelsen. För att vi enklast ska kunna reklamera och godkänna en reklamation av en transportskada bör du kontrollera emballaget så fort du tar emot paketet. Om skadan är synlig är det lättast att anmäla detta direkt till ombudet/chauffören vid mottagandet av försändelsen. Tänk på att alltid spara emballaget för att reklamationen till Posten ska kunna hanteras korrekt.

En produkt som är felaktigt expedierad bör anmälas snarast möjligt till Hiko.se´s Kundtjänst. En produkt som vi har konstaterat är felexpedierad alternativt skadad vid leveranstillfället byter vi ut snarast och kostnadsfritt.

3.5 Ej utlösta order
Löser du inte ut ditt paket debiteras du f.n. 250:- för privatpersoner och 350:- för företag. Detta är för att täcka våra omkostnader.


4. Garanti

4.1 Garantins längd
Vi ger dig 1 års garanti på de flesta produkter i vårt sortiment. I de fall tillverkaren lämnar en annan garantitid, erbjuds du självfallet samma garantilängd och det framgår på enskild produktinformation.

Förbrukningsvaror samt tillbehör som t.ex. batterier och laddare följer tillverkarens garanti som kan vara kortare än ett år.

4.2 Garantins omfattning
Garantin gäller funktions fel som uppkommer under garantitiden. Garantin gäller inte fel som uppstår vid eller efter egen förändring av produktens funktion och allmän förslitning, våldsamma lekar eller annan ovarsam behandling räknas det inte som fabrikationsfel.

4.3 Utnyttjande av garantin
Ditt kvitto/faktura är ditt garantibevis som för enkelhetens skull är samma dokument. Detta dokument medföljer med i leveransemballaget.


5. Ångerrätt/Retur/Tvist

5.1 Ångerrätt
Vi tillämpar Distansförsäljningslagen för privatpersoner vilket innebär att du har rätt att ångra köpet inom 14 dagar efter att varan mottagits. För att ångerrätten ska gälla måste produkten vara oanvänd och förpackningen vara hel, helst obruten.

Ångerrätten gäller inte för varor som på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas t.ex. bad- och underkläder där plomberingen är bruten eller produkter som snabbt kan försämras eller bli för gamla.

Ångerrätten gäller inte en förseglad ljud-eller bildupptagning, t.ex. en DVD-film, eller ett förseglat datorprogram där förseglingen har brutits.

Returfrakten betalas av konsumenten.

Vi erbjuder att man kan nyttja vårt returfraktavtal vid retur/byten och då kostar returfrakten 99:- och detta justeras på ens faktura eller vid återbetalning till ens kort/direktbetalningensalt. För att nyttja vårt returfraktavtal så kontaktar du vår kundtjänst via tfn 036-71 51 48 eller e-post info@hiko.se så ordnar de underlaget för detta till dig.


Ångerrätt gäller Ej företag!

Om du ångrar ditt köp ber vi dig att kontakta vår kundtjänst via tfn 036-71 51 48 eller e-post info@hiko.se inom dessa 14 dagar. För att vi ska kunna hjälpa dig snabbt och smidigt behöver vi ditt ordernummer, namn och produktens namn. När du kontaktar oss via e-post och vill ångra ditt köp så vill vi gärna att du märker mejlet med texten "Ångerrätt" i rubriken för att det ska behandlas på rätt sätt. När vi har mottagit paketet gör vi en kontroll av produkten/produkterna. Efter att kontrollen är färdig gör vi en återbetalning.

OBS! VI TAR EJ EMOT RETURER SOM SKICKATS MOT POSTFÖRSKOTT!

5.2 Retur
Om du vill returnera en produkt efter att ångerrätten har slutat att gälla så går det bra men med vissa undantag:

Returrätten gäller inte för varor som på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas eller som snabbt kan försämras eller bli för gamla.

Returrätten gäller inte en förseglad ljud-eller bildupptagning, t.ex. en DVD-film, eller ett förseglat datorprogram där förseglingen har brutits.

Returfrakten betalas av konsumenten.

Öppet köp gäller på Julklappar inköpta fr.o.m. 1 okt. 2016 t.o.m. 18 Jan. 2017.


Returrätt gäller Ej företag!

Om du vill returnera en produkt ber vi dig att kontakta vår kundtjänst via tfn 036-71 51 48 eller e-post info@hiko.se. För att vi ska kunna hjälpa dig snabbt och smidigt behöver vi ditt ordernummer, namn och produktens namn. När vi har mottagit produkten/produkterna gör vi en kontroll av att de är ok. Efter att kontrollen är färdig gör vi en återbetalning till dig.

OBS! VI TAR EJ EMOT RETURER SOM SKICKATS MOT POSTFÖRSKOTT!

5.3 Tvist

Vi kommer följa Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer vid eventuell tvist. Den 15e februari 2016 kommer en plattform för EU:s konsumenter och näringsidkare att vara i drift. Denna onlineplattform syftar att ge samtliga en ingång för prövning utanför domstol av tvister som uppstått vid inrikes och vid gränsöverskridande e-handel: Tvistlösning på nätet



6. Sekretess och säkerhet/cookies

6.1 Sekretess och säkerhet
Personuppgiftsansvarig för Hiko.se's tjänster är Hikmet Leksaker & Fritid AB, 556254-9393, Box 3082, 55003 Jönköping.

När du lägger din beställning hos oss uppger du dina personuppgifter såsom namn, adress och telefonnummer. I de fall du väljer att betala via faktura eller delbetalning måste du även ange ditt personnummer. I samband med din registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja våra åtagande gentemot dig.

Vi dokumenterar även all kommunikation som vi har med dig via telefon eller e-post. Detta för att tillhandahålla den service som du förväntar dig av oss.

Vi kommer inte att lämna ut dina personuppgifter till tredje part med undantag för gemensamma aktiviteter med samarbetspartners. Om du vill ha vårt nyhetsbrev kommer vi att skicka information och produkterbjudanden till dig via e-post. Detta kan enkelt avbokas via aktuellt nyhetsbrev eller via kontakt med Hiko.se's Kundtjänst.

Du har rätt att få ta del av den information som vi har registrerat om dig. Om den är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan du begära att informationen ska rättas eller tas bort. Kontakta i så fall Hiko.se's Kundtjänst.

6.2 Cookies
En cookie är en textfil som skickas från en webbsida, t.e.x.  www.hiko.se, till din dator, där den lagras antingen i minnet (session cookies) eller som en liten textfil (textbaserade cookies). Hiko.se använder sig av Session cookies för att lagra din kundvagn när du surfar runt hos oss. De raderas ur minnet inom 10 dagar. Observera att vi inte använder cookies för att spara personlig information om dig. Om din webbläsare är inställd på att inte acceptera cookies kommer du inte ha möjlighet att lägga din beställning via Internet.