• ✓Snabba leveranser i hela Sverige
  • ✓Bra priser
  • ✓Vi har vårt lager i Jönköping

Köpvillkor - Hiko.se

Uppdaterad 2024-02-12 

1.Köp

1.1 Beställning
Vid beställning träffas avtal om köp när du väljer att slutföra köp i kassan. Orderbekräftelse genereras sedan automatiskt av Hiko.se's databas utan manuell översyn. Vid uppenbara felaktigheter (t.ex. uppenbart felaktigt pris eller tryckfel) förbehåller vi oss rätten att korrigera felet i efterhand. Om du inte är nöjd med vår korrigering eller anser att produktinformationen är felaktig får du självklart välja att avboka din order utan kostnad. Vi förbehåller oss även rätten att inte genomföra en beställning i de fall ett tekniskt fel har skett.

Hiko.se ingår endast avtal med myndig person dvs. personen ska ha fyllt 18 år.

1.2 Ändring av order
Om din order är redan skickad har vi ingen möjlighet att göra några ändringar eller tillägg(detta kan du se via din orderstatuslänk i orderbekräftelsemejlet). Ändringar och tillägg måste därför göras innan din order skickas från vårt lager i Jönköping. OBS! Ring oss gärna så fort som möjligt under kontorstid gällande ändring eller tillägg på tfn 036-71 51 48! Efter kontorstid eller vid upptaget, mejla oss gärna vad du vill ändra eller lägga till + ditt order.nr.


1.3 Angett felaktiga uppgifter
Om du anger ett felaktigt namn, efternamn eller adressuppgifter när du beställer så måste du kontakta oss omgående innan försändelsen lämnar oss för att vi ska kunna göra en kostnadsfri justering av detta. När försändelsen har lämnat oss så går det fortfarande gör en justering men PostNord tar ut en avgift för detta som du som kund får betala till oss. Vid t.ex. namn- eller efternamnsändring så kostar det f.n. 225:-, vid adressändring så det skickas till ett annat ombud så kostar det f.n. 350:-.

 

2. Priser och betalning

2.1 Pris
I priserna ingår moms. Avgifter för frakt tillkommer på beställningen och dessa ser du på kassasidan. Efter att beställningen bekräftats kan priserna endast ändras på grund av omständigheter som vi (Hiko.se) inte råder över, t.ex. systemfel, tekniska fel, väsentligt ändrade råvarupriser, valutaförändringar, ändrad moms, krig, strejk, naturkatastrofer etc.


2.2 Betalsätt

Klarna Checkout - Tillsammans med Klarna AB kan vi erbjuda privatpersoner faktura, delbetalning, banköverföring, Kortbetalning som betalningsalternativ. Mer information finns här Läs mer.

 

2.3 Återbetalning
Eventuella återbetalningar görs via Klarna och det betalsättet du valde vid slutförandet av köpet. Återbetalningen sker normalt inom 15 arbetsdagar från att vi mottagit och godkänt din retur.


3. Leveranser

OBS! Vi skickar endast inom Sverige! We send only inside of Sweden!

3.1 Leveranstid
Samtliga beställningar som inkommer till oss innan kl. 14.00 under vardagar lämnar oss samma dag. Paketet når mottagaren inom 1-3 arbetsdagar beroende på var i Sverige man bor. Södra och mellersta Sverige har paketen inom 1-2 arbetsdagar, Norrland och Gotland har paketen inom 2-3 arbetsdagar.

3.2 Leveranssätt
Leverans med PostNord 99:- - När din beställning har anlänt till PostNords Serviceställe (t.ex. en närliggande ICA-affär eller en bensinstation i din hemort) skickas en avisering till dig. Paketet aviseras via SMS-avisering när man har angett sitt mobilnummer! Anger du inte något mobilnummer så sker aviseringen till din mejladress du angav vid beställningen. För att hämta ut försändelsen krävs att du kan visa upp giltig legitimation. Mindre försändelser som får plats i din brevlåda kommer som Varubrev till din brevlåda under förutsättningen att den får plats och att brevbäraren har utrymme för det under sin runda.

OBS! Liggetiden för paket hos ombud är endast 7 dagar fr.o.m. 1 jan. 2021 pga. nya regler från PostNord.


3.3 Transportrisken
Vi står för transportrisken, dvs. risken för att produkten skadas eller kommer bort under transporten från oss till dig. Varje försändelse besiktigas innan den skickas till dig. Skulle produkten ändå vara skadad eller felexpedierad när den anländer så åtar vi oss att åtgärda felet.

3.4 Transportskador/Felexpediering
Om försändelsen är skadad vid leveranstillfället bör detta anmälas omgående till Hiko.se's Kundtjänst. För att vi ska kunna reklamera skadan gentemot vår transportör behöver vi anmäla transportskador till denne inom 24 timmar. Vi är därför tacksamma om du anmäler skadan inom denna tid.

Enklaste sättet att göra detta är att ta lite bilder på skadorna och bifoga dessa i ett mejl plus ditt order.nr och mejla det till info@hiko.se.

Tänk på att alltid spara emballaget för att reklamationen till PostNord ska kunna hanteras korrekt.

Om någon produkt i försändelsen visar sig vara skadad vid leveranstillfället rekommenderar vi dig att omgående anmäla detta till vår Kundtjänst på 036-71 51 48 för att på bästa möjliga sätt hjälpa dig med den uppkomna situationen. Vi rekommenderar därför att du anmäler dolda transportskador/defekta produkter inom 1-3 arbetsdagar från att du mottagit försändelsen. 

En produkt som är felaktigt expedierad bör anmälas snarast möjligt till Hiko.se´s Kundtjänst. En produkt som vi har konstaterat är felexpedierad alternativt skadad vid leveranstillfället byter vi ut snarast och kostnadsfritt.

3.5 Ej utlösta order
Löser du inte ut ditt paket debiteras du f.n. 250:- för privatpersoner. Detta är för att täcka våra omkostnader.


4. Garanti

4.1 Garantins längd
Vi ger dig 1 års garanti på de flesta produkter i vårt sortiment. I de fall tillverkaren lämnar en annan garantitid, erbjuds du självfallet samma garantilängd och det framgår på enskild produktinformation.

Konsumentköplagen ger dig dessutom möjlighet att reklamera en vara inom tre år, om den visar sig ha varit felaktig vid leveranstillfället. Du som köpare måste påvisa ett kvitto/följesedel/faktura och reklamationen ska göras inom skälig tid från det att du har upptäckt felet. Inom två månader är alltid skälig tid.

Förbrukningsvaror samt tillbehör som t.ex. batterier och laddare följer tillverkarens garanti som kan vara kortare än ett år.

4.2 Garantins omfattning
Garantin gäller funktionsfel som uppkommer under garantitiden. Garantin gäller inte fel som uppstår vid eller efter egen förändring av produktens funktion och allmän förslitning, våldsamma lekar eller annan ovarsam behandling räknas det inte som fabrikationsfel.

4.3 Utnyttjande av garantin
Ditt kvitto, faktura, följesedel eller orderbekräftelsemail är ditt garantibevis.


5. Ångerrätt/Retur - Öppet köp/Tvist/

5.1 Ångerrätt
Vi tillämpar Distansförsäljningslagen för privatpersoner vilket innebär att du har rätt att ångra köpet inom 14 dagar efter att varan mottagits. För att ångerrätten ska gälla måste produkten vara oanvänd och förpackningen vara hel, helst obruten.

Ångerrätten gäller inte för varor som på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas t.ex. bad- och underkläder där plomberingen är bruten eller produkter som snabbt kan försämras eller bli för gamla.

Returfrakten betalas av konsumenten.

Vi erbjuder att man kan nyttja vårt returfraktavtal vid retur/byten och då kostar returfrakten 129:- och detta justeras på ens faktura eller vid återbetalning till ens kort/direktbetalningensalt. För att nyttja vårt returfraktavtal så kontaktar du vår kundtjänst via tfn 036-71 51 48 eller mejla till info@hiko.se så ordnar de underlaget för detta till dig.


Ångerrätt gäller Ej företag!

Om du ångrar ditt köp ber vi dig att kontakta vår kundtjänst via tfn 036-71 51 48 eller mejla till info@hiko.se inom dessa 14 dagar. För att vi ska kunna hjälpa dig snabbt och smidigt behöver vi ditt ordernummer, namn och produktens namn. När du kontaktar oss via mejl och vill ångra ditt köp så vill vi gärna att du märker mejlet med texten "Ångerrätt" i rubriken för att det ska behandlas på rätt sätt. När vi har mottagit paketet gör vi en kontroll av produkten/produkterna. Efter att kontrollen är färdig gör vi en återbetalning.

OBS! VI TAR EJ EMOT RETURER SOM SKICKATS MOT POSTFÖRSKOTT!

5.2 Retur - Öppet köp
Om du vill returnera en produkt efter att ångerrätten har slutat att gälla så går det bra men med vissa undantag:

Returrätten gäller inte för varor som på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas eller som snabbt kan försämras eller bli för gamla.

Returrätten gäller inte en förseglad produkt där förseglingen har brutits.

Tur- och Returfrakten betalas av konsumenten.

Vi erbjuder Öppet köp på 30 dagar från beställningsdatumet och det är under förutsättningen att produkten är oanvänd och ligger i sin obrutna förpackning. Fraktkostnaden från oss till dig som mottagare återbetalas ej när tidsramen för 14 dagars Ångerrätt har passerat.

Förlängd Öppet köp gäller på Julklappar inköpta fr.o.m. 1 okt. 2023 t.o.m. 16 Jan. 2024. Fraktkostnaden från oss till dig som mottagare återbetalas ej när tidsramen för 14 dagars Ångerrätt har passerat.


Returrätt och Öppet köp gäller Ej företag!

Om du vill returnera eller nyttja öppet köp på en produkt ber vi dig att kontakta vår kundtjänst innan tidsfristen som är angiven ovan via tfn 036-71 51 48 eller mejla till info@hiko.se. För att vi ska kunna hjälpa dig snabbt och smidigt behöver vi ditt ordernummer, namn och produktens namn. När vi har mottagit produkten/produkterna gör vi en kontroll av att de är ok. Efter att kontrollen är färdig gör vi en återbetalning till dig.

OBS! VI TAR EJ EMOT RETURER SOM SKICKATS MOT POSTFÖRSKOTT!

5.3 Tvist

Vi kommer följa Allmänna reklamationsnämndens (ARN) rekommendationer vid eventuell tvist. Den 15:e februari 2016 kommer en plattform för EU:s konsumenter och näringsidkare att vara i drift. Denna onlineplattform syftar att ge samtliga en ingång för prövning utanför domstol av tvister som uppstått vid inrikes och vid gränsöverskridande e-handel: Tvistlösning på nätet



6. Sekretess och säkerhet/cookies

6.1 Sekretess och säkerhet
Personuppgiftsansvarig för Hiko.se's tjänster är Hikmet Leksaker & Fritid AB, 556254-9393, Box 3082, 55003 Jönköping.

När du lägger din beställning hos oss uppger du dina personuppgifter såsom namn, adress, telefonnummer och mejladress. I de fall du väljer att betala via faktura eller delbetalning måste du även ange ditt personnummer och det är endast Klarna AB som behandlar och lagrar ditt personnummer för att säkerställa uppgifterna gällande betalningstjänsten. I samband med din beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja våra åtagande gentemot dig.

För mer information klicka här för Integritetspolicy


6.2 Cookies
En cookie är en textfil som skickas från en webbsida, t.ex. www.hiko.se, till din dator, där den lagras antingen i minnet (session cookies) eller som en liten textfil (textbaserade cookies). Hiko.se använder sig av Session cookies för att lagra din kundvagn när du surfar runt hos oss. De raderas ur minnet inom 7 dagar. Observera att vi inte använder cookies för att spara personlig information om dig. Om din webbläsare är inställd på att inte acceptera cookies kommer du inte ha möjlighet att lägga din beställning via Internet.