• ✓Snabba leveranser i hela Sverige
  • ✓Bra priser
  • ✓Vi har vårt lager i Jönköping

Historia om Hiko.se

- 1971: Företagsnamnet "Hikmet" registreras och vi börjar jobba som ett grossistföretag.

- 1976: Vår första butik öppnas i centrala Jönköping. Butiken var 23 kvm stor och den var så pass liten att vi bara kunde skicka in några kunder åt gången. Ibland kunde det vara köer på upp till 50 m utanför! Våra varor var utspridda på nio olika lager. Sakta men säkert växte kundkretsen och det började bli alltför trångt i den lilla butiken.

- 1985: En större butik på 200 kvm blev vår nästa anhalt. Den låg ca 100 m bort från den gamla och den hade ett eget tillhörande lager. Ryktet spred sig att vi hade låga priser, kända varumärken och bra service och kunderna började komma långväga ifrån för att handla! Än en gång började vi växa ur butiken.

- 1989: Jakten efter en tomt för att kunna bygga en större lokal började. Vi hittade en på Solåsen i Jönköping. Där byggde vi en butik på 2600 kvm med tillhörande lager under samma tak.

- 1991-1994: Byggde vi ett nytt lager för att kunna tillgodose butiken med varor.

- 1995: fick vi en exklusiv utmärkelse som heter trippel AAA. Det är knappt 5 % av Sveriges företag som får den utmärkelsen! Den delas ut årligen av Dun & Bradstreet till företag som har högsta möjliga kreditvärdighet.

- 1998: Under detta året startade vi vår webbsida som en annons- och informationssida för våra kunder. Det fanns även tankar på att starta en nätbutik, men pga. allt arbete med butiken fanns det ingen tid till att starta upp den.

- 2000: Vi blev valda till årets leksaksbutik! Detta är det bästa pris man kan få som leksaksbutik och vi blev självklart mycket glada över det!

- 2001: Vi bestämde oss för att lägga ner butiken pga. att den tog alldeles för mycket på krafterna. Istället skulle vi satsa på internetförsäljning.

- 2002: Nätbutiken börjar byggas upp och vi kör igång i smyg under sommaren och det börjar ramla in ordrar med en gång!

- 2003: I augusti har nätbutiken sin officiella premiär efter ett års justeringar, input från kunder osv!

- 2005: Ett nytt lager och kontor börjar byggas utanför Jönköping. Logistiskt sett var läget mycket bättre än våra gamla lokaler på solåsen i Jönköping.

- 2006: I februari flyttar vi till de nya, fräscha lokalerna på ca 3000 kvm och vi jobbar hårt med att få allt på plats. Nya varor och varumärken kommer till och nya betalningsmöjligheter gör det lättare att handla. Vi börjar även använda Posten som leverantör.

- 2007: Året går till att förbättra interna rutiner, bygga om inne på lagret och vi påbörjar bygget av en ny nätbutik och lagersystem.

- 2008: En helt ny version av vår nätbutik (1.0) med många nya och förbättrade funktioner lanseras! Kunderna kan även välja faktura som betalningssätt via vår samarbetspartner Klarna. Lagersystemet uppgraderas vilket gör att informationen om lagerstatusen blir mer exakt mot kunden.

- 2009: Sortimentet breddas med fler nya varumärken och logistiken trimmas ytterligare. Idén till en helt ny plattform för nätbutiken (2.0) sätts i rullning under april.

- 2010: Planerna på att bygga ut logistiken med ytterligare ca 1000 kvm börjar samtidigt som den nya plattformen för nya Hiko.se börjar ta form.

- 2011: Vår nya och fräscha sida lanseras! Den kommer att fyllas på med nya varumärken och avdelningar! Vi erbjuder nu även delbetalning via Klarna Konto. Byggnationen för utökandet av lagret startar under april och företaget firar 40 år under året och detta kommer vi att fira på olika sätt. Vi finns nu även på flera sociala forum.

- 2011 okt.: Tillbyggnaden av lagret blir klart och logistiken ställs om till nya rutiner som är provkörda sen innan. Vi påbörjar även ett längre projekt där nya funktioner kommer att testas till och från på sidan. Vi hoppas att detta kommer att förbättra upplevelsen av sidan för kunderna.

- 2012: Nya funktioner i webbshoppen har påbörjats och en del har sjösatts i drift! En del av dessa är saker som inte syns direkt men som hjälper till för upplevelsen skull och hastigheten av sidan! Vi har börjat tillföra mer textinnehåll på sidorna och det är ett pågående arbete som är tidskrävande och det kommer mer eller mindre ske hela tiden framöver. Lagret har fått lite mer hjälpmedel för att kunna öka effektiviteten till nästa nivå! Vi blev även nominerade till "Bäst Kundservice 2012" hos Prisjakt.se, Riktigt kul!

- 2013: Nu har vi kommit in i rutinerna med de nya hjälpmedlen på lagret och det har gjort att vi kan hålla det vi lovar med god marginal. Sidan har trimmats hastighetsmässigt och nya erbjudande funktioner har kommit till och vi har förberett för att kunna börja skicka ut nyhetsbrev under 2014. Vi har utökat filmfunktionen på sidan så nu lägger vi upp filmmaterial på alla produkter vi kan och får tag på och dessa kan man även se på vår Youtube kanal. Vi växer stadigt och nya idéer är under utveckling. Även i år blev vi nominerad till "Bäst Kundservice 2013" hos Prisjakt.se. Det tycker vi är jätteroligt!

- 2014 Feb.: Vi har finjusterat sidan och tagit bort lite buggar gentemot våra mobila kunder och mer förbättringar kommer under året. Vi har fått upp en Varumärkesflik där vi samlar alla varumärken med lite mer ingående information och en mer roligare presentation med bakgrundsbilder och miljöer. Denna byggs ut hela tiden!

- 2014 Nov.: Sidan har fått ytterligare en ansiktslyftning(2.5) och tydligare knappar. Varukorgen har sammanförts med kassasidan och hela kassasidan har blivit helt responsive för surfplattor och mobiler. Vi har även fått in en animering så att man ser tydligt när man trycker på köp att produkten har hamnat i varukorgen. Vi har även infört Klarna´s snabbkassa.

- 2015 Under hösten bytte vi till den nya mobilvänliga versionen av vår sida(3.0) som fick lite nya funktioner som åldersfilter. Sidan kommer byggas på med mer funktioner under 2016 nu när vi har flyttat över helt på den nya plattformen som har många mer utbyggnadsmöjligheter.

-2016 Nu har sidan fått många nya förbättringar som bilder i sökrutan, sökfunktion har uppgraderats betydligt mer nu, vi jobbar nu med att komprimera kategorierna så det blir enklare att hitta det du söker! Vi har fått in nya varumärken och bygger ut vårt sortiment ytterligare under året, plus lite mer skoj som kommer under året:).

-2017-2018 så jobbas det med innehållet på sidan, omstruktureringar gällande kategorier, produkter och varumärken. Orderstatusen har fått sig ett lyft med PostNord´s inbyggda spårningsfunktion där all information om var din försändelse är osv. syns på ett samlat ställe.

-2019 Swish som betalningsalt. är tillagt i avhämtningskassan. Vi jobbar på en uppfräschning av designen på vissa delar av sidan.

-2020 har varit ett annorlunda år för de flesta på många olika sätt, vi har jobbat med att ändra vårt sortiment.

-2021 är det 50 år sen Hikmet startade företaget.